Allmänna villkor – Rimlig Taxi
1. Om tjänsten
Rimlig Taxi är en digital marknadsplats som förmedlar kontakt mellan kunder och taxiförare/åkerier. Rimlig Taxi tillhandahåller en bokningsplattform men är inte part i det avtal som uppstår mellan kund och förare/åkeri. Allt ansvar för utförande av resan ligger hos respektive förare/åkeri.
2. Bokningar och avbokningar
Kunden kan alltid avboka en bokning utan kostnad fram till dess att resan har påbörjats.
Eventuella villkor om betalning eller väntetid regleras av respektive förare/åkeri.
3. Betalningsvillkor
Rimlig Taxi hanterar i dagsläget inte betalningar. Betalning sker direkt mellan kund och förare/åkeri.
Kunden ansvarar själv för att alltid fråga om pris innan resan påbörjas.
Förare/åkeri är skyldiga att visa tydlig prisinformation enligt lag, både i och på bilen.
Kunden ansvarar själv för att ta del av denna prisinformation. Rimlig Taxi tar inget ansvar för prismissförstånd eller tvister om pris, eftersom vi endast förmedlar bokningen.
4. Personuppgifter
För att genomföra en bokning delar Rimlig Taxi följande information med den förare/åkeri som accepterar resan:
- Namn
- Telefonnummer
- Upphämtningsadress
- Avlämningsadress
Dessa uppgifter delas endast i syfte att möjliggöra resan. Läs mer i vår integritetspolicy.
5. Ansvarsbegränsning
Rimlig Taxi ansvarar inte för resans utförande, bemötande, pris eller eventuella skador som uppstår under eller i samband med en resa.
Eventuella klagomål eller ersättningsanspråk ska riktas direkt till berörd förare/åkeri.
6. Tvistlösning
Tvist mellan kund och förare/åkeri ska i första hand lösas mellan parterna.
Rimlig Taxi kan, om möjligt, bistå med kontaktuppgifter för att underlätta dialogen men är inte skyldig att delta i tvisten.
Om tvisten inte kan lösas mellan parterna kan kunden vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol.
7. Ändringar av villkor
Rimlig Taxi förbehåller sig rätten att uppdatera dessa villkor. Senaste versionen finns alltid tillgänglig på vår hemsida.